METHOD OR PROCESS? AN ANALYSIS OF ENTREPRENEURIAL EDUCATION IN PARANÁ’S BASIC EDUCATION
Abstract
Entrepreneurial Education (EE) has increasingly become a strategic axis in Brazilian Basic Education, aiming to foster student autonomy and protagonism. However, a tension exists between the political discourse promoting freedom and the challenges of implementation, which may fall into prescriptive models. This article investigates this contradiction by asking: how does the Entrepreneurship subject within Paraná's Full-Time Education program engage with a critical and humanistic teaching perspective? The objective is to critically analyze the conception and curricular structure of this public policy. This qualitative, interpretative research takes the form of an instrumental case study, conducted through documentary analysis of official guidelines and reference pedagogical materials. Content analysis, grounded in a multidisciplinary theoretical framework, reveals a fundamental duality: while the policy discourse evokes a humanistic pedagogy (Rogers, 1969) and a creative teaching approach (Silva, Mancebo, & Mariano, 2017), its curricular structure operates as a linear process, characteristic of Disciplinary Power (Foucault, [1975], 2014). The study concludes that the policy in Paraná risks producing governed autonomy, shaping subjectivities aligned with a market logic rather than fostering genuine emancipation. The role of the teacher emerges as central–critical pedagogical training is essential to mediate the tension between the promise of freedom and the reality of control
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).