METHOD OR PROCESS? AN ANALYSIS OF ENTREPRENEURIAL EDUCATION IN PARANÁ’S BASIC EDUCATION

Authors

Abstract

Entrepreneurial Education (EE) has increasingly become a strategic axis in Brazilian Basic Education, aiming to foster student autonomy and protagonism. However, a tension exists between the political discourse promoting freedom and the challenges of implementation, which may fall into prescriptive models. This article investigates this contradiction by asking: how does the Entrepreneurship subject within Paraná's Full-Time Education program engage with a critical and humanistic teaching perspective? The objective is to critically analyze the conception and curricular structure of this public policy. This qualitative, interpretative research takes the form of an instrumental case study, conducted through documentary analysis of official guidelines and reference pedagogical materials. Content analysis, grounded in a multidisciplinary theoretical framework, reveals a fundamental duality: while the policy discourse evokes a humanistic pedagogy (Rogers, 1969) and a creative teaching approach (Silva, Mancebo, & Mariano, 2017), its curricular structure operates as a linear process, characteristic of Disciplinary Power (Foucault, [1975], 2014). The study concludes that the policy in Paraná risks producing governed autonomy, shaping subjectivities aligned with a market logic rather than fostering genuine emancipation. The role of the teacher emerges as central–critical pedagogical training is essential to mediate the tension between the promise of freedom and the reality of control

Author Biographies

  • Gabriele Ribas, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

    Graduada em Licenciatura Plena em Geografia pelo Centro Universitário Campos de Andrade (UNIANDRADE, 2020), é Mestra e Doutoranda em Políticas Públicas, na linha de pesquisa 'Tecnologia, Regulação e Sociedade', pelo Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas da Universidade Federal do Paraná (4P/UFPR, 2023-). Desenvolve pesquisas voltadas à implementação de políticas públicas relacionadas à violência de gênero, investigando suas articulações territoriais e os elementos discricionários. Possui experiência nas áreas de Geografia do Feminicídio, Políticas Públicas, Geografias Feministas e das Sexualidades, além de Ensino de Geografia. Atua como pesquisadora nos grupos GEPEDE Grupo de Estudos em Perspectivas sobre o Desenvolvimento (UFPR/CNPq) e GEPGPP Grupo de Estudos e Pesquisa em Gênero e Políticas Públicas (UFPR/CNPq).

  • Pedro Neves, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

    Doutorando em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), com bolsa pela CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2023-). Mestre em Administração pela Universidade Positivo (UP, 2008). Graduado em Administração Pública Universidade Federal do Paraná (UFPR, 2022) e em Ciências Econômicas pela mesma instituição (1998). MBA em Gestão de Negócios pela Fundação Getúlio Vargas (FGV, 2000). Possui 25 anos de experiência como executivo na área de administração, com ênfase em gestão comercial em grandes empresas, como Cia Hering, Fiat Automóveis e Grupo Positivo. Atuou como docente em disciplinas de gestão do conhecimento, planejamento, administração, economia, empreendedorismo e inovação. Desenvolve pesquisas nas áreas de inovação tecnológica, redes organizacionais, gestão do conhecimento, estratégias corporativas e gestão pública.

Published

2025-11-22