THE DILEMMA OF INDUSTRY-UNIVERSITY COOPERATION PROCESSES WITHIN TECHNOLOGY TRANSFER OFFICES: EVIDENCE FROM THREE BRAZILIAN CASE STUDIES
Abstract
This research aimed to identify facilitators and restrictive factors on Technological Transfer by comparing case studies of the Brazilian Technology Transfer Offices (TTO). The research was carried by a comparative case studies based on interviews with Directors and selected documentation. The three case studies’ results revealed, regarding the restrictive factors, that the federal universities showed an initial cooperation process through their TTO, whereas the state university presented facilitator factors about better-structured cooperative processes and generated returns to the institution. Federal universities showed restrictive factors from a legal framework and changeable professors’ profile and personal interests more dedicated to research and lectures in graduate courses than I-U partnerships. This research evidences the importance of national policies towards technology transfer via industry-university in developing countries.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).